Informationssökning på distans


Illustration: Elisabeth Widmark (2007 )

Hur söker distanseleven information?

Som en anknytning till inlägget om personliga lärmiljöer så har vi i dagarna haft e-möten tillsammans med elever från SMO distans angående informationssökning och källkritik. Det har varit väldigt intressant att ta del av deras tankar och åsikter kring distansundervisningen och även hur de löser det med material till sina arbetsuppgifter. Det är bland annat många elever som har uttryckt att jobba på distans kräver ännu mer eget ansvar, även när det gäller att söka information. Bland annat har det diskuterats kring att man som distansstudent tvingas att arbeta mer kreativt med uppgifter. Det är inte självklart att kunskapen nödvändigtvis måste komma ifrån kurslitteratur, utan att informationen kan hämtas ifrån andra källor, som till exempel intervjuer och kontakter med räddningstjänst på olika orter, andra universitetsbibliotek samt sökningar på internet.
Många distanselever uttryckte i diskussionerna att deras informationssökande handlar mycket om att det ska vara tidsbesparande, att informationen och materialet ska kunna nås snabbt. Detta kan naturligtvis ge en hel del problem. Några har problem med att inte bo i närheten av ett bibliotek och därmed måste söka mycket information på Internet. Andra bor på större orter med nära tillgång till ett större bibliotek, men som kanske heller inte har så mycket material inom de ämnen som eleven har behov av. Detta är nog någonting som kan vara bra att fundera lite kring; hur ska räddningsverkets bibliotek göras mer tillgängligt för distansstudenterna? En lösning skulle kunna vara att utöka beståndet kring elektroniskt publicerat material; som e-böcker, eller andra publikationer som går att ladda ner.

I diskussionerna pratade vi även om vikten att vara informationskompetent; att kunna snabbt precisera vilken information de är ute efter, kunna sovra vilken information som är relevant till uppgiften, samt att kritiskt kunna granska de källor de använder. Många av eleverna ansåg att främst källkritik är en viktig del i deras informationssökande och lärande, inte minst när de i många fall tvingas att skaffa material och information på egen hand. Många tankar kom även upp hur man exempelvis är källkritisk när man intervjuar personer, eller hur man kan bedöma en webbsida källkritiskt och vad som kan anses vara bra och relevant material.

För att läsa mer om källkritik har skolverket en bra informationssida kring hur man källkritiskt värderar information. Läs mer på Kolla Källan!

Läs på Stora Sökguiden (Blekinge Tekniska Högskola) vad informationskompetens innebär.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: