Att skapa närvaro på distans

”Närvaro på distans—finns den och hur ser den i så fall ut? Om vi antar att det går att skapa närvaro på distans, hur bör vi då arbeta med begreppet närvaro på distansutbildningar? Hur påverkar denna närvaro kvalitetsarbetet?”

 

Så börjar en intressant artikel jag hittade på sidan LearningNet. Den är skriven av Åsa Nygren som startade sin distanslärarbana på Blekinge tekniska högskola. I artikeln presenterar hon sina reflektioner om att vara distanslärare och hur det skiljer sig från ”traditionell” klassrumsundervisning.

 

”En av de viktigaste skillnaderna, som de flesta som någon gång har undervisat en distanskurs säkert har märkt, är just att en större vikt måste läggas vid förberedelsearbetet. Läraren har, liksom vid campusbaserad utbildning, organisatoriska, strukturerande, sociala samt konceptuella uppgifter. Men vid distansutbildning, menar jag, krävs det mer förberedelsearbete och framför allt långt i förväg.”

 

Just detta är också en tydlig skillnad vi märkt och jobbar för att få bra förståelse för.

Du hittar artikeln här

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: