Information vid kriser

Via ReadWriteWeb läser vi att människor i USA i större utsträckning vände sig till sociala medier vid katastrofer än till traditionella medier och myndigheter. Det är Dr. Leysia Palen och ett forskarlag vid universitetet i Colorado som forskat hur sociala medier användes vid bränderna i Kalifornien förra våren och skolmassakern vid Virginia Tech.

Bränderna i Kalifornien

Studien kommer att publiceras i New Scientist magazine skriver the Telegraph.

Framförallt var det snabbheten i de användargenerade medierna som gjorde att många tog sig till dom vid Kaliforniabränderna. Via Google maps kunde folk se hur bränderna spred sig och vilka konsekvenser detta fick. Dit vanliga medier och myndigheter inte kunde komma satt privatpersoner och bloggade, facebookade och använde twitter för att sprida information och kommunicera om det som hände.

”Members of the public play an absolutely critical role in disaster response. Now we’re seeing what happens when you superimpose a technological layer on top of that,” Palen told the Telegraph. ”Instead of rumour-mongering, we see socially produced accuracy.” Från ReadWriteWeb

Virginia Tech

90 minuter efter att dödskjutningarna vid Virginia Tech ägde rum fanns en wikipedia-artikel som beskrev skjutningarna, långt innan myndigheter började organisera sig. Bara 20 minuter efter skjutningarna skapade studenterna en grupp på Facebook vid namn ”I’m OK at VT” som också fungerade som stöd för familjer och vänner eftersom de så kunde se vilka som var medlemmar i gruppen och hade överlevt.

Vad gör vi?

För en myndighet som ska arbeta för samhällsskydd och beredskap borde detta vara en aspekt att ta med när man planerar sina informations- och kommunikationskanaler. Än så länge har det varit mycket fokus på information via webbsidor. Och Räddningstjänsten borde också ta sig en funderare på detta, en stor del av arbetet går ut på att informera. Men räcker det att gå ut i skolor, skriva informationsblad och besöka arbetsplatser? Och hur hanterar vi detta i utbildningarna?

När mobiler och sociala medier blir en självklar del av vårt liv kommer de också att användas mer när det händer katastrofer. Verktyg för att skapa material för webben är snabbt, personligt och nätsamhället är stort och det kommer att växa. Dags att hoppa på tåget?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: