Förbättra ditt sätt att surfa med RSS

Egentligen är det otroligt att det bara är 5,4 % som använder RSS eftersom det antagligen är den teknik som revolutionerat nätanvändandet mest av allt.


En film om RSS

Tekniken är ungefär som webbens textteve, istället för att du själv surfar runt på olika hemsidor kommer informationen till dig istället. När jag först började använda tekniken blev jag förbluffad över hur mycket tid det sparade, nu skulle jag knappt kunna leva utan det.

Förut tog det kanske någon timme att gå igenom alla webbsidor som jag hade som bokmärken. Med RSS tar detta bara några minuter och jag ser direkt när något nytt har hänt, utan att besöka sidorna.

RSS är en av grundpelarna för den nya webben som många kallar web 2.0. Den största fördelen är också att det är så väldigt lätt att komma igång och jag kan lova att det kommer att både spara tid och i grunden förändra ditt webbeteende.

Hur gör du för att komma igång?

Det krävs ett program eller ett konto för att läsa RSS. Det vanligaste är att man använder en webbsida eller det inbyggda som finns i webbläsaren (det finns bla en RSS-läsare inbyggd i Internet explorer 7.0). Jag själv använder Netvibes, här är andra bra webbaserade läsare

För att kunna prenumerera på en sida måste det finnas en sån här symbol någonstans på sidan RSS. På Lärstödsbloggen hittar du dom här.

RSS blogg

När du trycker på knappen/länken kommer du till en sida där du får reda på hur du prenumererar på den med just din RSS-läsare. Det räcker alltså med två klick!

Kommentera

