Lärstödscentrums besök i Revinge

Torsdag och fredag v17 fick ett antal lärare på Revinge en duvning i CuRSnet. En hel del frågor hoppas jag att jag rätat ut. En trolig orsak till en del av de problem som uppstår lyckades vi ta fram. En är förstås brister i handhavande/kompetens i hanteringen av själva systemet. Exempelvis måste jag som lärare innan jag aktiverar ett prov för elever själv läsa igenom all frågor, markera alla ingångsvärden för provets alla sidor, kontrollera ev. bilder, notera vilken respons eleverna skall ha, etc. Det vill säga göra precis som om provet görs med papper och penna, förbereda för att undanröja missförstånd. Brister i kontrollen verkar vara en stor orsak till många missförstånd och det förutsätts att bara för att provet görs elektroniskt så gör systemet precis som jag tänkt utan korrigering.

 

Under eftermiddagen på torsdagen informerade jag utbildningsansvariga från räddningstjänsten inom Revinges upptagningsområde om SMO-distansutbildningen och hur den är uppbyggd och genomförs. Detta var mycket uppskattat och jag kopplade även upp i Adobe Connect med en elev och en lärare som berättade hur det är att vara elev på en distansutbildning och hur lärarna jobbar med denna form. Det blev en del bra frågor och några såg även möjligheten att lättare kompetensutveckla sin egen personal, främst då personal vilka ej har smo.

 

Under tisdagen denna vecka, v18, genomförde vi samma information i Växjö, men denna gång helt med hjälp av Adobe Connect. Det fungerade över förväntan och jag tackar Karin Mace för hjälp i Växjö med uppkopplingen. /Håkan Lilja

Kommentera

