Hur förebygger du fusk?

På Göteborgs universitet har Lars-Erik Nilsson skrivit en avhandling om studenters syn på fusk (här finns mer information om avhandlingen).

Strulande teknik, tidsbrist och en pressad social situation så förklarar sig studenter som hamnat i högskolornas disciplinnämnder misstänkta för fusk. Men avhandlingen visar också att det inte bara är slöa och pressade studenter som ligger bakom ”fusket”.

”Ytterligare argument som anförs i nämnderna är okunskap om gällande regler eller argumentet att man faktiskt är på högskolan för att lära sig hur vetenskapliga texter bör utformas. Lars-Erik Nilsson har granskat studenternas argument i disciplinnämnderna när de förklarar hur de ser på att de anklagas för att vilseleda den egna högskolan i samband med examination”.

Plagiering är den vanligaste formen av fusk och där spelar internet en viktig roll.

”Samtidigt finns det tydliga krav från politiskt håll och från arbetslivet att studenter ska lära sig nya arbetsformer som bygger på att datorer, andra elektroniska hjälpmedel och tillämpningar som till exempel Internet används. Lars-Erik Nilsson uppfattning är att många studenter ofta inte förstår vad ett korrekt akademiskt skrivande innebär vid den egna entrén till högskolan och att de inte heller har någon träning på det”.

Lars-Erik skriver också att förståelsen hos studenterna för svårigheter med att avgöra var gränsen går mellan ett gott arbete och fusk ligger. Det finns alltså flera dimensioner i fusk, de som fuskar medvetet och de som tror att de gör ett jättebra arbete men egentligen plagierar.

Vi har skrivit om detta tidigare och i det inlägget ger Stig-Roland Rask konkreta tips på hur man som utbildningsanordnare motverkar fusk och utvecklar det pedagogiska arbetet.

· arbeta med hela processen och inte bara resultatet

· diskutera etik

· eleven/studenten utgår från sitt eget intresseområde

· problematisera

· lägg upp strukturen gemensamt

· kontinuerliga avstämningsmöten

· lär dig hur dina studenter uttrycker sig

· publicera arbetena på nätet

· ha en uppföljande dialog med eleven

Avhandlingen som Lars-Erik Nilsson skrivit har producerats i projektet IKT och Lärande i Lärarutbildningar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: