Distans eller inte?

Klassrum
Bildkälla

Rätt ofta buntas distansutbildningen ihop till en gemensam studieform. Men i vilka andra sammanhang skulle man blanda ihop en utbildning i matematik med en i historia. Kvaliteten bestäms på förhand genom att distansutbildningen blir ett sämre alternativ än den skolbundna utbildningen. Ofta säger man att ”distansutbildningen har fler avhopp” och i ”distansutbildningen lär man inte känna varandra lika bra”. Men är det verkligen så? Och i sånt fall i vilken distansutbildning?

Vi tror inte att lärande skapas automatiskt varken på ”nätet” eller i en skolbyggnad. Lärandet är en kognitiv komplex process som skapas i huvudet på eleven eller studenten, faktorer som motivation, engagemang, socialt sammanhang, relationer men också lärarens förmåga att hjälpa eleverna att uppnå uppsatta mål spelar in. Dessa mål nås inte automatiskt genom att eleverna sätter sig framför datorn eller åker till en skola och lyssnar när lärare har föreläsningar.

Distansutbildning kan vara väldigt många saker. För oss som arbetar med denna ”metod” försöker vi sätta eleven, gruppen och dess lärfrågor i centrum. Det handlar inte om kunskapsöverföring utan om inhämtning, granskning, bearbetning och kommunikation av information från olika resurser. Resurser är i detta fall text, ljud, bild, externa experter via diskussionsforum, webbkonferenser med sina klasskamrater, handledning av lärare med mera. Internet har idag en central roll i all utbildning, genom att läsa en distansutbildning får man i bästa fall en upplevelse, erfarenhet och kunskaper att hantera detta media på ett djupare sätt än vid traditionell klassrumsundervisning. Samhället förändras och dessa egenskaper är väl också något vi vill lära våra elever att hantera?

Visst finns det mindre bra distansutbildningar. Men vi är rätt säkra att det finns både bra och dåliga distansutbildningar på samma sätt som det finns bra och dåliga klassrumsutbildningar (vi har gått flera stycken). Det är många faktorer som påverkar studenternas förutsättningar att lära, inte bara lärarna och skolans lokaler. Hur gärna vi än vill att det ska vara så.

Vad tycker ni? Finns det något sammanhang hur bra man lär sig och vart man befinner sig? Det är lätt att utgå från sig själv när man diskuterar skolan, eller som Fredrik Svensson skriver ”De flesta… tror att den bästa skolan är den som de själva gick i, de är sin egen historia närmast. Men som ni alla vet så är det på många sätt ett helt annat samhälle idag än för bara 20 år sedan och rimligen behöver vi en skola som skapar och stimulerar andra talanger, kunskaper/kompetenser och inte enbart de som gällde på 60-talet eller ännu längre tillbaks i tiden”.

Olika sätt att lära och skolform passar olika på olika personer, vissa har inget problem med att gå till en skolbyggnad varje dag men för vissa går eller passar inte det av olika anledningar, då fungerar distansutbildningen bättre. Det som både skolformerna har gemensamt är att utbildning alltid kan bli bättre, oavsett om den är skolbunden eller ej.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: