Problembaserat lärande i SMO på distans

Detta är ett inlägg om PBL som är kopplat till SMO på distans.  Denna vecka kommer vi också att skriva om sammarbete på distans som en fördjupning av kursmaterialet i CuRSnet. Har ni flera tips på bra resurser eller verkar något galet? Kommentera inlägget.

Problembaserat lärande… innebär att inlärningen är baserad på fallstudier och problemlösning, istället för föreläsningar och självstudier.Vid problemlösning skall eleven själv aktivt söka information, istället för att få sammanhang förklarade av en lärare. Inom PBL föredrar man också att genomföra kunskapskontroller på annat sätt än genom vanliga skriftliga prov.

Från Wikipedia

I SMO-utbildningen använder vi oss av denna metod, både på skolan och på hemmaplan. Är du ovan att jobba på detta sätt kan det ta ett tag att komma in i arbetssättet. Eftersom det är du och gruppen som tar det största ansvaret för ditt och ert lärande är det bra om du sätter dig in i metoden, det kommer att underlätta mycket för dig. Som stöd finns två dokument som ligger i CuRSnet, dels ett om PBL-arbetet rent praktiskt och ett som beskriver Räddningsverkets pedagogiska riktlinjer.

Här är en kort film som beskriver vad PBL är, hur det fungerar och varför metoden är bra för våra utbildningar. Det är ”distansläraren” Michaela Tjernberg som har huvudrollen.

 

Det är också bra om du gör en djupdykning. Ju mer förståelse och kunskap du har om metoden, desto bättre kommer du att lyckas och desto mer tid kan du lägga ner på rätt saker i dina studier. Här är tre olika PBL-resurser i tre olika svårighetsgrader.

  • Lätt: Webbplatsen förklarar de bärande idéerna i PBL och hur arbetet med hela processen går till. Från Folkuniversitetet i Helsingborg.
  • Medel: Artikeln beskriver PBL ingående och reflektioner varvas med konkreta exempel. Här får du följa med genom PBL-processens olika delar. Författaren ser PBL mer som ett sätt att tänka och förhålla sig till lärande än som en metod där det krävs en insiktsfull inskolning i alla delar för att lyckas. Vanliga invändningar mot PBL tas upp. Artikeln berikas också med en föreläsning och ytterligare lästips. Från multimediabyrån.
  • Hög: Inledningsvis ges en bakgrund till problembaserat lärande med utgångspunkt i delar av den samtida pedagogiska forskningen om lärandet. Därefter följer en beskrivning av PBL som pedagogisk praktik. Lars Owe Dahlgren, Linköpings Universitet, 1998 (PDF-dokument)
Annonser

2 Responses to Problembaserat lärande i SMO på distans

  1. […] sätt som de som läser SMO på skolan (fast bättre och effektivare). Räddningsverket använder PBL-metoden och hur vi jobbar med den finns beskrivet i CuRSnet under […]

  2. […] Trots att PBL används mer och mer på nästan alla nivåer i utbildningen finns det inte så många bra förklaringar av vad PBL är, hur det fungerar och varför det använts.  För några dagar sedan hittade jag några bra förklaringar som dessutom är på svenska på en av Räddningsverkets webbplatser. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: