Speldesignern Marcus från Skövdeskolan gästspelar på bloggen

MarcusMarcus Toftedahl jobbar på Skövdeskolan. Eftersom Marcus är speldesigner och jobbat med Rökdykarsimulatorn har vi bett honom ge sin syn på spel och lärande.

Spelteknologi för utbildningssyfte, ”serious gaming” har formligen exploderat de senaste åren och det är en mycket intressant utveckling vi har sett hittills. Men det vi har framför oss är ännu intressantare, det är nu det börjar på allvar om man får uttrycka sig så.

Att dagens dataspel är oerhört tekniskt avancerade är det ingen som kan säga emot, i spelvärldar kan vi simulera de flesta företeelser tillräckligt korrekt för de flesta ändamål och allt detta med vanlig konsumentelektronik. Visst är teknologin intressant, man vinner mycket på att använda befintliga spelmotorer och inmatningsenheter, men i sammanhanget dataspel för utbildning är det egentligen innehållet som är det svåra och därmed det mest intressanta. Att modellera en brand som uppför sig korrekt och avger rök som sprider sig enligt fysikens alla regler är ingen konst, det klarar vilken spelmotor som helst idag, men frågan är hur vi ska använda teknologin för att nå dit vi vill, alltså att utbilda genom att spela spel.

Det stora ”problemet” är att spelutvecklare oftast inte är pedagoger, och pedagoger är oftast inte spelutvecklare. Att göra ett bra spel som är roligt klarar spelutvecklaren av utmärkt, men hur får man in lärandebiten? Att utveckla bra lärande är pedagogens gebit, men hur gör man ett spel som är intressant för spelaren? Man samarbetar såklart. Pedagoger och spelutvecklare tillsammans i samma projekt, med samma mål – att göra ett spel som är både roligt och givande att spela. Det låter självklart, men det är absolut inte det. Allt för många produkter som kallar sig spel för lärande, edutainment, eller serious games har stora brister, antingen i den pedagogiska delen eller i spelbarheten, eller både och.

Min bakgrund ligger i spelutvecklingsdelen av det hela. Som utexaminerad speldesigner från dataspelsutvecklingsprogrammet på Högskolan i Skövde har jag god insikt i hur ett spel blir till, dock är kanske min pedagogiska kunskap inte lika välfylld. Jag har dock varit involverad i projekt inom spel för lärande; lek och lär-spelet Jakten på Bus hos Lockpick Entertainment (http://lockpick.se/games/nicco.htm) samt Räddningsverket Skövdes satsning på gaming, bland annat med rökdykarsimulatorn SIDH. Gemensamt för båda dessa projekt är att de utvecklats i samarbete mellan folk som kan spel och folk som kan det här med lärande – vilket resulterat i en bra produkt i slutändan.

spel

Spelmediet är ett väldigt kraftfullt medium. Det kan förmedla allt som en bok eller en videofilm kan och därtill kommer den viktigaste komponenten, nämligen interaktionen. Att hitta sätt att integrera dataspel i undervisningen kan ha många fördelar, men det är värt att återigen påpeka – det är ett hjälpmedel och är inte tänkt att ersätta något befintligt utbildningshjälpmedel, inte heller lärare. Men hittar man moment där spel passar in i undervisningen, testa det finns inget att förlora. Ett dagsfärskt exempel är när en grupp elever från en av SMO-klasserna i Skövde använde spelet Sim City för att lösa en uppgift inom SSA. Man behöver alltså inte ha ett skräddarsytt spel ens, Sim City finns att köpa överallt för under 100 kronor. Självklart kommer vi titta vidare på hur Sim City kan användas inom det aktuella området när nästa kurs går.

Det är bara fantasin som sätter gränsen (och i viss mån pengarna).

Marcus Toftedahl

IKT-handläggare

Räddningsverkets skola i Skövde

Annonser

One Response to Speldesignern Marcus från Skövdeskolan gästspelar på bloggen

  1. evomokyEnuntee skriver:

    Her corset unsnapped and sticky, her lightning tremulous and slippery.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: