Spel och pedagogiska sammanhang

Spelpanelen
Fyra föreläsare talade om fenomenet spel ur olika perspektiv på skolforum.

Förra veckan deltog vi i två temadagar om ”serious gaming” i Skövde (se förra inlägget). En del av diskussionerna rörde sig kring hur spelet sätts in i ett pedagogiskt sammanhang. Rökdykarsimulatorn är en simulator där eleverna får träna på ”verkliga” händelser som ska simulera verkligheten. Men det finns ju också andra spel.

Vi saknar rätt mycket kunskap i detta men efter att ha tagit del av ett inspelat seminarium på Skolforum ökades kunskapen i detta. Frågorna som diskuterades var bla. Finns det pedagogiska möjligheter i datorspel? Kan lärare utnyttja spelen i sin vardagspraktik? Kan arbetssättet höja elevers studiemotivation eller är det bara ett sätt att leka på lektionstid? Vilka möjligheter och problem kan man stöta på?

Det är ju lätt att tro att Sim City lätt ska kunna användas i samhällskunskapen men det tar ju 30-40 bara för att komma in i spelet, har vi tid med detta?

Titta på föreläsningarna och fundera hur spelandet ska göra att vi blir bättre inom området ”Skydd mot olyckor”?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: