Lärstödscentrum och rökdykarsimulatorn

Tisdag och onsdag denna vecka var jag på ett seminarium som Räddningsskolan i Skövde ordnade om ”Serious Gaming”. Framförallt visade de upp deras projekt om rökdykarsimulatorn som de har utvecklat tillsammans med bland annat högskolan i Skövde.

Cave

Spelet går ut på att söka igenom olika byggnader och föra personer i säkerhet. … Spelaren får i uppdrag att söka igenom lokalen och han/hon avgör själv när uppdraget är avslutat… Efter avslutat uppdrag får spelaren feedback. En planlösning visas upp med markeringar om var spelaren rört sig. Missar spelaren en person, eller om tiden eller hälsan runnit ut, kommer spelaren inte vidare till nästa nivå…

Rökdykarssimulatorn fokuserar på den enskilde brandmannens sökteknik. Den ersätter inga andra övningar som traditionellt använts för rökdykning. Däremot faller den in på ett naturligt sätt som ett pedagogiskt verktyg för just sökteknik, där de studerande kan öva mängder av gånger i nästan obegränsat antal miljöer, på ett roligt och självmotiverande sätt.

Läs mer på Räddningsverkets webbplats.

Högskolan har också gjort studier där de jämförde resultaten i rökdykning på SMO-elever som både hade spelat i simulatorn och de som inte hade gjort det. Det var en väldigt liten kontrollgrupp men resultaten pekade på att de som tränat i simulatorn gjorde bättre rökdykningar.

Vi diskuterade också hur detta skulle kunna användas i utbildningen på alla fyra skolor. Skövde har ju redan en simulator men att köpa den till de andra skolorna skulle kosta en del pengar.

Spel och lärande är ett intressant område över huvud taget. I SMO distans är det närmaste vi kommer viss typ av rollspel i PBL-fallen. Vi fick också se andra mer brandmannaanpassade strategispel för datorn (typ Sim-City-liknande).

För dig som är intresserad av att läsa mer om spel och lärande tipsar vi om IT för pedagogers temasida i ämnet.

Annonser

One Response to Lärstödscentrum och rökdykarsimulatorn

  1. […] veckan deltog vi i två temadagar om ”serious gaming” i Skövde (se förra inlägget). En del av diskussionerna rörde sig kring hur spelet sätts in i ett pedagogiskt sammanhang. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: