Pella reflekterar kring distanspedagogik

PellaJag har börjat på kursen i distansutbildning på Sandö som Institutionen för interaktiva medier och lärande i Umeå håller i. Det verkar vara en intressant kurs, men för mig är det mycket nytt då jag inte har så stor vana att arbeta med datorer.

Ett stort problem för mig var att jag inte hade den kapacitet på min dator så jag kunde inte sitta hemma och jobba så mycket som det kanske var meningen, det jag nu gjorde hemifrån var mera att lösa specifika uppgifter det gick inte att via datorn ha någon kontakt med deltagarna i min grupp åtminstone inte med webbkamera, naturligtvis går det att använda andra kommunikationsmöjligheter via datorn.

Jag tror att det är viktigt att vi sedan lägger utbildningen på en sådan nivå så att deltagarna inte blir skrämda, alla har ju inte jättevana att arbeta med datorn. Det borde ju vara skillnad mellan dom som går SMO och dom som läser räddningsinsats. Uppgifterna som vi fått har vi löst både enskilda och grupparbetena. Det var intressant att se vad mycket man kan använda datorn till när vi gjorde vårat lärobjekt digitalt där jag för första gången gjorde ett sådant.

Jag hoppas att man efter denna utbildning får arbetsuppgifter där man har användning av det man har lärt sig så att det inte rinner ut i sanden, vi har ju faktiskt ett par utbildningar som läses på distans.

Hälsningar Per-Erik Engkvist, kursdeltagare och lärare

Kommentera

