Michaelas reflektioner kring distansmetodikkursen

KollegietDet var en intressant uppstart på distanskursen. Min kunskapstörst och nyfikenhet har verkligen väckts. Efter bara två dagar så inser jag hur mycket det finns att lära sig inom distanstekniken och vilka bra redskap som redan finns.

Ett av mina mål inför kursen var att få uppleva distansstudier ur ett elevperspektiv. Det målet fick jag snabbt kontakt med. Faktiskt redan under de första timmarna av kursen då våra studieuppgifter presenterades. Min första tanke blev att det var så mycket som skulle hinnas med på så kort tid. Just denna reaktion är vanlig bland våra elever. De brukar beskriva en rädsla för att inte räcka till, att det är för svårt och för mycket. Som tur var blev även min näst kommande känsla lik elevernas och det är den att det nog ska gå bra ändå. När uppgifterna har fått smälta in och sorteras upp så känns de helt plötsligt greppbara och stimulerande. Där inser jag vikten av en god presentation och tid för reflektion.

För mig kommer den största utmaningen att ligga på teknikbiten, det känns dock allt bara roligt att få utmana sig själv inom just det området. Efter att ha skummat lite på ytan inser jag vilka möjligheter vi har att utveckla just kommunikationen mellan elever – elever och lärare – elever. Med en bättre kommunikation har vi nått långt, det känns samtidigt viktigt med en ändå större tydlighet. Vi som pedagoger måste vara lyhörda för hur eleverna upplever den information som vi delar ut och lägger ut på cursnet, allt för att slippa onödig frustration.

Det ska bli intressant att komma hem och prova på att vara elev på distans. Första steget blir att få kommunikationen att fungera. Därefter ska vi hitta former för hur gruppen ska arbeta, sätta upp mål och bestämma ambitionsnivå. Spännande!

Michaela Tjernberg, lärare vid Räddningsverket och distansstudent

Kommentera

