Martin funderar kring distanspedagogik

martin geekar

Idag har distansmetodikkursen börjat på riktigt! Våra lärare Andreas och Pär från IML har guidat oss igenom kursens upplägg och vad vi förväntas prestera. Det blir uppgifter där vi bland annat skall ta fram lärobjekt som är direkt kopplade till kurser vi har nu och SMO-distans. Vi kommer även att få testa på andra tekniker där vi kommer att få arbeta i rollen som elev på distans. Förhoppningsvis kommer vi få många nya idéer och massor med användbart material för framtida distansutbildningar eller distansdelar på kurser som vi redan genomför.

Idag har vi även haft en hel del givande diskussioner kring synen på lärande. Arbetar vi enligt ett konstruktivistiskt sätt att tänka? Forskning visar enligt våra lärare att ett sådant arbetssätt är det bästa där man får sätta in sin kunskap i ett sammanhang direkt. Våra diskussioner visar på att vi som lärare på Räddningsverket inte alltid arbetar på ett sådant sätt samtidigt som vi skulle vilja. Förhoppningsvis kommer den här kursen ge oss verktyg för att bli än bättre på detta.

//Martin Neldén, kursdeltagare och lärare på Räddningsverket Sandö

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: