Skolan, IT och miljön

Det finns ett par miljöproblem med IT och skola. Det ena problemet är datorn och det andra är skolbyggnaden.

Datorn är en miljöbov i sig. Fler och fler skaffar sig datorer och vi skeppar mycket av det farliga avfallet till länder som är beroende av pengar för att ta emot det. Titta på denna film och se hur det ofta går till.

Gröna BokenDet andra problemet är skolbyggnaden. Stockholm Folkhögskola startar därför miljömärkningskriterier för distansutbildningen. Vi på Räddningsverket har ingen 100 procentig distansutbildning men tanken på miljövinsterna är intressanta.

”Man kan använda sina vardagliga miljöer eller andra sociala platser. Man behöver inte bygga särskilda byggnader som står tomma en stor del av veckan, dygnet och året… Uppvärmningen av lokaler som ändå står för det mesta tomma. Möblering, papperskopior, posthantering, telefoner, faxar, kopiatorer. Böcker är digitala och kan förnyas med några digitala nollor och ettor som aldrig slits ut.

eLärandet påverkar positivt på: Klimatet, Reduktion av ozonlagret, Försurning av jord och vatten, Lokala luftföroreningar och buller, Övergödning av jord och vatten, Miljögifter inklusive metaller, Avfall och återvinning, specialavfall/miljöfarligt avfall”.

Dessutom skulle tidsvinsterna för 250 heltidsstuderande spara 250 000 timmar per år i restid, tid som skulle kunna läggas på lärandet istället.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: