En utbildning anpassad för skolan eller eleven?

Detta är en video som är gjord utifrån de viktigaste sakerna som 200 studenter funderade på enligt en enkät från en antropologikurs på Kansas State University, svaren kretsade kring

  • hur lär jag?
  • Vad behöver jag lära mig?
  • Vad är mina mål, hopp, drömmar?
  • Hur kommer mitt liv bli?
  • Och alla andra frågor man ställer sig innan man väljer en utbildning.

Varken filmmakarna eller vi tror att en lärare som håller föreläsningar, ger fast kurslitteratur och skriftliga prov skapar de verktyg för studenterna de behöver för att uppfylla det egentliga målet med sin utbildning.

Från digital ethnography

Några citat från filmen

  • 18 % av lärarna känner till mitt namn
  • Jag läser 49% av kurslitteraturen där 26 % är relevant för mig och mitt liv
  • Jag köper kursböcker för flera hundra som jag aldrig öppnar
  • Jag kommer att läsa 8 böcker i år och 2300 webbsidor och 1281 facebook-profiler
  • När jag tar examen kommer jag antagligen att ha ett jobb som inte finns idag

Egentligen är detta en amerikansk film som beskriver det amerikanska utbildningssystemet. Men det finns ändå många likheter med Sverige som studenterna brottas med.

Kommentera

