PowerPoint i Google Docs

Fler och fler program som tidigare bara funnits i datorn finns nu att använda på webben (vi skrev om detta tidigare). Ofta skriver vi ju dokumenten i datorn och skickar sen en kopia via e-post, eller som i våra utbildningar laddar upp det i en lärplattform. Men oftast samarbetar man ju i dokument och skriver dom tillsammans.

Kanske är det vanligaste dokumentet att samarbeta i är PowerPoint. I Google Docs finns från och med i dag också ”Presentation”. Presentation hjälper dig att organisera, dela, presentera och samarbeta direkt i webbläsaren, inga program behövs. Du kan både använda gamla presentationer du gjort i din dator eller skapa nya.

Vi testade att skapa en enkel presentation här.

Google presentation

Vi har en liknande funktion i CuRSnet (vår lärplattform). Detta är ett väldigt bra sätt att arbeta med dokument. Den stora fördelen är att det inte går att slarva bort olika versioner av dokumentet på mailen. Den nyaste versionen finns alltid i CuRSnet och skriver man fel går det alltid att gå tillbaka till en tidigare version.

En annan stor fördel är att man också kan sitta på vilken dator som helst och arbeta oavsett vilka program och vilka versioner man har. Det enda som krävs är en webbläsare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: