Arbetet med SMO på distans fortsätter

Skydd mot olyckor på distansFörra veckan var vi på Revinge och Rosersberg och arbetade vidare med utbildningen skydd mot olyckor (SMO) på distans (vi skrev om detta tidigare). I Revinge jobbade vi vidare med hälsa och livsstil och introduktionskursen. Till dessa kurser slutförde vi uppgifter, fallbeskrivningar och vi spelade även i några föreläsningar.

På torsdagen diskuterade vi fortsättningen på arbetet och mycket handlade om kommunikation, samarbete och studieformer på distans. Detta var frågor som kom upp.

  • Kan vi skapa bra uppstartsmöten på distans eller bör vi göra det på skolan?
  • Går det att bedriva ett problembaserat eller annat processinriktat lärande på distans?
  • Hur kan eleverna samarbeta och lärarna handleda på distans?
  • Vad bör vi göra när eleverna är på skolorna, bara praktisk träning eller ska vi ha föreläsningar och teoretiska grupparbeten då också?

Vi landade någonstans i mitten. Vi tror att det går att skapa förutsättningar för ett givande samarbete på distans. Det kräver dock mycket av både eleverna och lärarna eftersom det är en ny företeelse att studera SMO på distans. Vi har inga egna erfarenheter av detta och behöver tänka om. Men en del av utbildningen kommer att bedrivas på skolan och det planerar vi också för.

Hur vill du att skydd mot olyckor på distans ska utformas? Kommentera gärna här. Går det ens att bli brandman på distans?

Annonser

6 Responses to Arbetet med SMO på distans fortsätter

  1. Urban Nordmarker skriver:

    Jag kunde inte undgå att kommentera frågeställningen – Går det ens att bli brandman på distans? Min spontana kommentar är – Självklart att det går!!! Vad är det då som övertygar mig. Jag arbetar idag som chef för distansutbildningen till polis vid Polishögskolan i Stockholm.

    År 2002 startade vi vår första grundutbildning på distans. Jag har varit med i från allra första början. Då hade vi 16 studenter och utbildningen bedrevs som ett projekt. Detta projekt blev så lyckat att skolan beslutade att fortsätta med distansutbildning. I dag läser ca 200 elever polisprogrammet på distans. De är geografiskt utspridda ifrån Norrbotten i norr, till Skåne i söder. Studenterna arbetar i geografiska studiegrupper och är knutna till ett lärcentra i länet.

    V 39 kommer nästa kull med distansstudenter att börja sin utbildning. Då är det nytt rekord för oss. Vi tar emot fem klasser i stället för som tidigare, två klasser.

    Självklart kan man inte genomföra samtliga undervisningsmoment inom brandmannautbildning helt på distans. Det krävs en flexibelutbildning som varvar distansstudier med närutbildning på en utbildningsort.

    Vissa av våra praktiska moment, som ex självskydd, vapen, polisbilskörning, m.m. tar vi hjälp av lokala instruktörer på respektive polismyndighet. De ger studenterna mängdträningen. Vid närutbildningstillfällena (ca 12-14 veckor under två års studier) examinerar skolans huvudinstruktörer inom dessa ämnen, för att kvalitétssäkra utbildningen. Detta har fungerat väl.

    Det är fanatsin som sätter gränser för vad vi kan genomföra på nätet istället för i traditionell utbildningssal.

    Jag tror på Er satsning avseende distansutbildning och vet dessutom att det kommer att fungera. Visste Ni förresten att det går att utilda sig till slöjdlärare via distansstudier som genomförs av Umeå universitet.

    Urban Nordmarker
    Chef Distansutbildningen
    Polishögskolan

  2. […] kom bland annat en intressant kommentar om SMO distans från Urban Nordmarker från […]

  3. Tack för dina synpunkter Urban!

    Ditt exempel visar ytterligare att det är möjligt att skapa bra praktiska utbildningar även på distans. Men hur gick det för er när ni gick från ”skolutbildning” till att eleverna var någon annanstans?

    Tycker du att det missar något när de inte är på skolan som de inte kan göra hemma. För oss får det en del praktiska konsekvenser som att eleverna brukar träna ”extra” på kvällarna när de är på skolorna. Eller att vi har fystränare och gym här som eleverna inte har tillgång till hemma. Hur har ni löst såna dilemman? Du har ju egentligen svarat på det eftersom era instruktörer examinerar på skolorna, men blir det verkligen samma kvalitet?

    Lycka till med era fem nya distansklasser, vi följer ert arbete med spänning och intresse.

    Vänligen
    /Lärstödscentrum

  4. Urban Nordmarker skriver:

    Hej igen

    Jag ska försöka svara på de frågor som Lärstödscentrum ställt.

    Vi hade inom polisorganisationen en jättedebatt om just distansstudenterna innan vi ens startade. Nu skulle vi utbilda ett A och ett B-lag, där då distansen skulle ses som det sistnämnda.
    Utbildningen kallades skämtsamt ”hermodspolisen”. Mycket av denna skepsis och förutfattade meningar berodde till stor del på okunskap och förutfattade meningar.

    Hur kunde utbildningen bli lika bra när vi inte ens hade studenterna framför oss i lektionssalen?

    Idag , efter snart fem år, är tongången en helt annan. Nu finns det en ”rädsla” för att distansutbildningen är en bättre utbildning än den stationära grundutbildningen.
    Vi har fått otroligt många sökande till distansen. För många är det den enda möjligheten att utbilda sig till polis. De kan inte tänka sig att flytta två år till Stockholm, Umeå eller Växjö.

    En av framgångsfaktorerna med vår distansutbildning har varit kopplingen mellan den lokala polismyndigheten och skolan. Våra studenter genomför en hel del studiebesöksuppgifter, både internt och externt. Vid dessa studiebesök skall de ta reda på olika frågeställningar som bestämts av lärarna. Genom att läsa och studera ett ämnesområde i läroböcker, för att sedan få grepp om hur det verkligen fungerar i praktiken, och sedan redovisa sina egna reflektioner utifrån dessa besök är otroligt givande.

    Det som studenterna möjligtvis missar när de inte är på skolan lika ofta, är ommöjligt ”klassgemenskapen”. Däremot blir det en mycket stark studiegrupps gemenskap. På frågan om möjligheten att träna ”extra”, så tycker jag inte ens att det är värt att kommentera den. Är det därför som de går på skolan??? Jag skulle vilja vända på det istället och fråga, -vad är det de missar där hemma när de är på skolan?

    Våra huvudinstruktörer examinerar och har INTE sett någon kvalitets försämring. I bland är det kanske tvärtom. De är duktigare, då de är ett färre antal som tränar tillsammans med en lokal instruktör än när de är en hel klass som tränas på skolan.

    Vi har kontinuerliga träffar för våra lokala instruktörer där vi följer upp deras och vår verksamhet. Ser till att vi ”pratar samma språk, ger samma utbildning, m.m.” Våra instruktörer kommer även ibland till skolan i samband med examinationer för att se hur ”deras” studenter klarar sig.

    Jag kan bara tillägga att jag är mycket avundsjuk på Er organisations uppbyggnad, av ett för mig helt fantastiskt lärstöd, i form av lärstödscentrum. Det är något som vår organisation saknar.

    Lycka till med framtidens utbildning.

    Vänligen

    Urban Nordmarker

  5. Joakim Gustafsson skriver:

    Hej vill bara säga att jag håller med U nordmarker helt och hållet.
    Vi som vill läsa på distans, bla jag är inte sämre än någon annan.
    Men jag har små barn 5och 7 år och brinner för att bli Brandman,Hur får man den ekvationen att gå ihop om man inte kan läsa på distans.
    Man kan säga så här som pappa och elev vill man göra det bästa,jag är taggad att läsa teori hemma till tusen men även att göra praktiska saker på skolan men inte fem dagar i veckan för mina barn behöver mig nu ionte om 5 år .Jag läser gärna på skolan den tid som behövs men det teoretiska kan jag läsa hemma,och behöver jag hjälp kan jag alltid gå till den lokala Räddningstjänsten.
    Jag tror ni är på rätt spår ,mer ansvar till eleven. Vi som Vill läsa på distans vi brinner för våran framtida utbildning så jag hoppas att ni fixar en SMO på distans.Jag vill mer än gärna bli brandman men kan endast på distans pga barn(DOM KOMMER I FÖRSTA HAND) Men jag hoppas ni fixar en SMO på distans För det behövs.
    Tack för ordet
    Joakim G Norrköping

  6. Hej Joakim och tack för din kommentar!

    Vi jobbar vidare med utvecklingen av en distansutbildning av SMO. Dock är det inte vi som bestämmer om utbildningen ska genomföras eller ej. Mycket beror på utredningen som pågår om en gemensam myndighet.

    Men en tanke med att ha utbildning på distans är att få en bredare målgrupp som söker. Det känns extra kul att du skriver och dom tankarna du har stämmer väl överens med vår bild. Att det blir fler föräldrar och äldre som söker. Personer som har ett annat liv någon annanstans och inte kan studera på en skola i två år. Kul också att du skriver att du är taggad att läsa och att du brinner för att bli brandman.

    Lycka till med barnen och hoppas du söker till vår distansutbildningen om och när den drar igång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: