Internet i din dator = RSS

RSS-ikonHur brukar du göra när du är inne på Internet. Går du till samma sidor varje dag? Finns det en sån här symbol slipper du det.

Att skriva in webbadresser eller gå in på sina bokmärken är tidskrävande. Istället kan du få informationen till dig.

”För att enkelt kunna ta del av RSS-flöden så använder man sig av särskilda program, som antingen installeras på datorn eller som är webbaserade. Dessa program kallas i folkmun för RSS-läsare. Programmen kontrollerar automatiskt de RSS-flöden man prenumererar på och presenterar nya inlägg på ett överskådligt sätt… Användaren behöver således inte aktivt söka upp webbsidor denne finner intressanta för att uppdatera sig om något har hänt (från wikipedia)”.

I din webbläsare finns en inbyggd RSS-läsare, det finns också många andra RSS-läsare som

Feedreader (Windows)
Bloglines (online service- lätt att använda)
Google Reader (online service-lätt att använda)
Netvibes (också on-line)

Det finns också en rss-läsare i CuRSnet

Själv använder jag Netvibes och då kan det se ut så här (klicka på bilden för att se den större)

Kalles netvibes

Fortfarande inte övertygad? Kolla in ”rss på enkelt sätt (svensk översättning)” 3,5 min.

 

RSS in plain english

Så, välj en rss-läsare och sluta surfa!

3 kommentarer till Internet i din dator = RSS

  1. […] har jag valt fyra funktioner jag snabbt vill se, E-post, RSS feed, Diskussion samt arkiv. På bilden har jag aktiverat RSS feed och ser snabbt […]

  2. […] För att starta en diskussion om detta har CFL starat en blogg om e-portfolio. Vi tycker detta är en svår fråga så vi kommer definitivt att lägga in bloggen i våra rss-flöden. […]

  3. […] som jag vill tipsa om. Enklast att följa det som skrivs här är att ”prenumerera” genom rss-feed. Hur detta fungerar har jag förklarat i tidigare inlägg i LSC-nytt och dessa rss-feed kan du […]

Kommentera

