Londons skolor väljer samma lärplattform som Räddningsverket

CuRSnet

Vi fick ett pressmeddelande från leverantören av vår kursplattform CuRSnet (eller Fronter som det heter utanför Räddningsverket).

Fronter skrivit avtal med London Grid for Learning om leverans av London Managed Learning Environment (London MLE) baserad på lärplattformen Fronter.

”London Grid är ett konsortium bestående av 33 ’kommuner’ (Local Authorities) i London som har till uppgift att sörja för att Londons 2584 skolor alltid har tillgång till det bästa inom digitalt innehåll, IKT-infrastruktur och lärplattform…

I Sverige används Fronter på flera universitet och högskolor och av skolor i över 100 kommuner från Kiruna till Ystad. Stockholms stad är den största installation med 35.000 användare. Alla de nordiska huvudstäderna, Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors, samt en av Hollands största städer, Haag, använder Fronter. Sammanlagt är Fronter tillgängligt för mer än två miljoner elever, studenter och lärare. Londons 2584 skolor har en potential på en miljon användare.

Lärstödscentrum kan bara önska Londons skolor grattis för att ha valt en bra plattform med många möjligheter. Fronter stärker sin ställning på marknaden för LMS. Förhoppningsvis innebär det att mer resurser kan läggas på utveckling. Hur utvecklingen av LMS kommer se ut i framtiden vet vi inte. I Sverige (och vissa delar av världen) börjar det gnällas bland pedagoger att dessa plattformar har spelat ut sin roll.

”i form av ett LMS, där lärare och elever tvingas in i pedagogiska scenarion som passar den, ofta ganska rudimentära, funktionalitet som finns i just det LMS som används. Ett problem med många LMS:er är att de är omoderna direkt när de släpps. Utvecklingen går så snabbt att det inte längre går att bygga system som ”kan allt” och istället så blir resultatet ett system som kan många saker ganska dåligt och där många av de funktioner som mer framsynta lärare vill ha ”kommer i nästa version”.

Från Frepa Blog

Lärplattformen sätter de pedagogiska ramarna; Svensk sammanfattning av tre norska forskares rapport ”Lärplattformar marknadsförs ofta som universella pedagogiska verktyg som lärare och elever kan använda efter eget huvud. Men är det verkligen så?” Nej, självklart inte enligt rapporten. Lite kul att Fronter är med i rapporten.

Från Omvärldsbloggen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: