Fuskande studenter eller systemfel i utbildningen?

Idag (aftonbladet och svd) kom rapporter att fusket ökar i högskolan igen. Oftast handlar dessa rapporter om att studenter tar uppsatser från nätet och lämnar in dom som sina egna. Plagiering har länge varit ett problem med detta har ökat stort i samband med att Internet växt. Så även på Räddningsverket. För att upptäcka detta har olika kan man använda särskilda verktyg som jämför students uppsats med material på nätet. Ett annat sätt är att läraren själv skriver in delar av texten i en söktjänst (exempel Google) och får svar om det är hämtat från nätet.

Men vi bör också tänka på att det är vissa uppgifter som är lättare att kopiera än andra. I stället för att i efterhand jaga ”fuskare” bör vi kanske anta den pedagogiska utmaning som detta innebär.

Stig-Roland Rask på KK-stiftelsen har 10 tips hur man istället kan arbeta med detta.

  • För honom handlar det framförallt om att
  • arbeta med hela processen och inte bara resultatet
  • diskutera etik
  • eleven/studenten utgår från sitt eget intresseområde
  • problematisera
  • lägg upp strukturen gemensamt
  • kontinuerliga avstämningsmöten
  • lär dig hur dina studenter uttrycker sig
  • publicera arbetena på nätet
  • ha en uppföljande dialog med eleven

läs hela artikeln

Även Dagens Nyheter skriver om detta,

Att plagiera texter från nätet blir lättare ju mer standardiserade och opersonliga uppsatsämnena är. Och ju mer anonym utbildningssituationen är, desto större blir frestelsen. En student som har nära kontakt med sin lärare inser att han eller hon ganska lätt kommer att bli genomskådad.

Det kräver framför allt att universiteslärarnas (alla lärare,vår anmärkning) ställning stärks. De måste få högre lön, bättre villkor, mindre undervisningsgrupper och ökad respekt och status. I gengäld måste de betrakta var och en av sina studenter som en förlorad son eller dotter.

5 Responses to Fuskande studenter eller systemfel i utbildningen?

  1. Marcus skriver:

    Men j****r vad den här nyheten accepteras som sanning runt om i bloggosfären. Kan folk verkligen inte genomskåda den här sensatiosnjournalistiken som Svd, DN och Metro alla rapporterar om samma dag? Det finns INGA bevis för att fusket ökar, men i samband med införandet av en plagiatdatabas kallad ”Urkund” på Sveriges skolor och universitet har mångfaldigt fler fuskare hittats. Det är alltså internet och datorerna som gjort spårandet av fuskare enklare och som nu syns i statistiken.

    /Marcus, Europaprogrammet, Göteborgs Universitet

  2. lscnytt skriver:

    Ja, kan hålla med dig Marcus. Men tillgången till informationen har också gjort att det blir enklare att fuska, och vart gränsdragningen mellan fusk och källhänvisning går. Har läraren samma syn på vad fusk är som en student?

    Vi behöver arbeta mer med källkritik och utformningen av utbildningarna för att komma åt det här. Känns uppgifterna meningslösa kanske också processen för att lösa dom känns meningslöst, eller vad säger du som student?

    Dessutom framkommer det ju i artikeln att anledningen att fusket ”ökar” är att de arbetar aktivt med att hitta det. Som vår rubrik lyder, är det studenterna som fuskar eller är det fel på utbildningen?

    /Kalle Hedlund på Lärstödscentrum

  3. Mats Dagerlind skriver:

    Visst kan det vara så att mer fusk upptäcks idag pga förbättrade rutiner. Det kan också vara så att fusket skulle minska och vara lättare att genomskåda om utbildningen var mer personlig

    MEN

    man kan för den skull inte frånta studenten det moraliska ansvaret för att ha fuskat. Det är ett privilegium att få utbilda sig. Att fuska är att visa bristande respekt mot den möjlighet man har fått. Att fuska är också att visa att man inte är mogen de kvalificerade befattningar i samhället som högre utbildning leder till.

    Det finns därför skäl att skärpa straffen för fusk ordentligt. Följande bör införas:
    – minst ett års avstängning
    – omedelbart återkrav på utbetalat studielån
    – särskilt lämplighetstest för nytt inträde efter avstängning
    – särskild övervakning under den nya studietiden
    – två till fem års avstängning vid upprepat fusk

    Inget annat förhållningssätt än nolltolerans kan komma ifråga.

  4. Christian skriver:

    Mats: Ett tänkbart scenario. Du skriver en uppsats. I din uppsats refererar du till en hemsida på nätet. Du använder källhänvisning till hemsidan och skriver datum precis som du skall. Tyvärr visar det sig att texten på hemsidan var plagierad rakt av från en annan källa. Hemsidan stängs ned. Du blir anklagad för plagiat och eftersom hemsidan där du hämtade texten är nedstängd kan du inte bevisa din oskuld. Ett års avstängning och CSN pengarna tillbaka utöver en krossad utbildning och med en evig stämpel som fuskare.

    Jag försvarar inte fuskare. Men det får vara viss rimlighet i straffen. Nolltollerans funkar inte då alla som ”fuskar” inte gör det medvetet. Visst, slarv är inte direkt försvarbart det heller men om man gjort allt rätt då som i exemplet ovan?

    En sak som måste läras ut till studenter är att en missad källhänvsning räknas som plagiat. Att ”skriva om” texter räknas också som plagiat. Jag tror inte alla elever är tillräckligt medvetna om vad som är fusk eller inte.

  5. lscnytt skriver:

    Ja, det är en svår fråga. Det finns ju dom som

    1. Fuskar medvetet
    2. Inte vet att de fuskar

    Vi behöver nog alla hitta redskap för att hantera båda sorters studenter. I slutändan blir detta alltid en fråga för utbildningsanordnaren, och jag tycker det är bättre att agera före än efter som många högskolor gör.

Lämna ett svar till Christian Avbryt svar